Co musisz wiedzieć o koronawirusie

coronaGminny numer alarmowy dla osób potrzebujących pilnej pomocy, w tym: seniorów i innych pozostających w kwarantannie domowej (czynny po godzinach pracy urzędu) - 600 715 659

Ważne informacje i zasady postępowania w przypadku podejrzenia lub wykrycia koronawirusa SARS-CoV-2


W dobie powszechnej cyfryzacji większość spraw można zrealizować bez wychodzenia z domu, jedynie za pomocą internetu. Podobnie jest ze sprawami urzędowymi, które można załatwić zdalnie przez internet dzięki posiadaniu Profilu Zaufanego. Co jest nieocenione, zwłaszcza teraz, gdy w Polsce panuje stan epidemiczny.

Czym jest Profil Zaufany?

Profil Zaufany (PZ) jest czymś w rodzaju elektronicznego podpisu potwierdzającego tożsamość obywatela w systemach elektronicznej administracji.

Zawiera on, zweryfikowany i potwierdzony przez uprawnione do tego instytucje, zestaw danych takich jak: imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL.

Posiadanie Profilu Zaufanego skutecznie zastępuje podpis własnoręczny w sprawach urzędowych, dzięki czemu umożliwia wysyłanie dokumentów i wniosków do różnych podmiotów publicznych przez internet.

Ważne!

Ponieważ PZ przypisywany jest do numeru PESEL to każdy obywatel może posiadać tylko jeden Profil Zaufany.

Osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci przed ukończeniem 13 roku życia nie mogą posiadać Profilu Zaufanego.

Należy pamiętać, iż podpis potwierdzony Profilem Zaufanym  jest ważny (tzn. wywołuje skutki prawne), jeżeli został utworzony lub złożony w okresie ważności tego profilu (3 lata).

 

Korzyści z Profilu Zaufanego

Przykłady spraw urzędowych wymagających potwierdzenia tożsamości, które można załatwić bez wychodzenia z domu dzięki posiadaniu PZ:

  • Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego
  • Sprawdzenie, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru
  • Sprawdzenie punktów karnych
  • Złożenie wniosku o świadczenie 500+
  • Złożenie deklaracji podatkowej PIT-WZ, PIT-OP, PIT-37 i PIT-38 na portalu podatkowym
  • Wystąpienie o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
  • Złożenie wniosku o rejestrację działalności gospodarczej
  • Wysłanie pisma do podmiotu publicznego
  • Zgłoszenie urodzenia dziecka
  • Możliwość skorzystania z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK)
  • Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące
  • Uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego
  • Zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu

 

Jak założyć Profil Zaufany

Założenie PZ jest bardzo proste. Można to zrobić na dwa sposoby: za pomocą bankowości elektronicznej, bądź w punkcie potwierdzającym.

Metoda bankowości elektronicznej

Profil Zaufany można założyć przez internet jeśli posiada się konto w bankach takich jak: Alior Bank, Bank Pekao, ING Bank Śląski, Inteligo, mBank, Millennium Bank, PKO Bank Polski S.A., Santander, T-Mobile Usługi Bankowe lub na platformie Envelo.

Krok 1: W systemie bankowości elektronicznej banku, w którym posiada się konto, należy wypełnić formularz o założenie PZ.

Krok 2: Operację należy potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy zostanie wysłane potwierdzenie założenia konta PZ.

Metoda wymagająca potwierdzenia Profilu Zaufanego w Punkcie Potwierdzającym

Krok 1: Na stronie serwisu Profilu Zaufanego należy wybrać możliwość założenia PZ z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym.

Krok 2: Po założeniu PZ w Internecie, należy udać się do Punktu Potwierdzającego. Termin złożenia wniosku w punkcie wynosi 14 dni.

Na terenie naszej gminy Punkt Potwierdzający Profil Zaufany znajduje się w Urzędzie Miasta i Gminy w Bodzentynie, ul. Suchedniowska 3.

Jednak z uwagi na trwający na terenie Polski stan epidemiczny, Rząd zaleca zakładanie Profilu Zaufanego korzystając z bankowości elektronicznej. Ponadto zapowiada, że wkrótce powinno pojawić się stosowne rozwiązanie umożliwiające założenie PZ bez posiadania konta w banku i wizyty w punkcie potwierdzającym.

 

Lista serwisów w których można załatwić sprawy urzędowe za pomocą Profilu Zaufanego

Strona internetowa serwisu Profilu Zaufanego: pz.gov.pl

Lista Punktów Potwierdzających PZ, znajdujących się poza terenem naszej gminy: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList

Podstawa Prawna: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU2018000176

Źródło:

 

Poprzednie artykuły

Urząd Miasta i Gminy w Bodzentynie

ul. Suchedniowska 3

26-010 Bodzentyn

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego

NEWSLETTERA